Merk
Utstyret kan variere fra marked til marked. Ta kontakt med din lokale Mitsubishi Motors forhandler for detaljer.
■ Fører er fult ut ansvarlig for sin egen kjøring. Kjør trygt og ikke stol kun på disse systemene mens du kjører.
Se brukerhåndboken for ytterligere informasjon. Hvis du har spørsmål, vennligst kontakt din lokale Mitsubishi-forhandler.
■ Deteksjons- og kontrollfunksjonene til Forward Collision Mitigation-systemet [FCM] er kun supplerende og forhindrer ikke kollisjoner i alle situasjoner. Det er førerens ansvar å være på vakt, kjøre trygt og ha kontroll over kjøretøyet til enhver tid.
FCM opererer når det er et kjøretøy, fotgjenger, syklist eller stillestående motorsyklist foran kjøretøyet ditt.
FCM er også designet for å oppdage disse objektene, men vil kanskje ikke oppdage dem eller aktiveres i enkelte situasjoner.
I noen tilfeller kan det hende at FCM ikke fungerer hvis føreren iverksetter tiltak for å unngå ulykker gjennom styring eller akselerasjon.
■ Rear Automatic Emergency Braking [Rear AEB]-systemet er et tilleggshjelpemiddel for sjåføren. Det er ikke en erstatning for riktige kjøreprosedyrer
Bruk alltid side- og bakspeilene og snu og se i retningen du vil bevege deg før og mens du rygger. Stol aldri utelukkende på det bakre AEB-systemet.
Det er førerens ansvar å være på vakt, kjøre trygt og ha kontroll over kjøretøyet til enhver tid. Det er en begrensning for bakre AEB-systemets kapasitet.
Det bakre AEB-systemet er ikke effektivt/fungerer ikke i alle situasjoner
■ Adaptive LED-hovedlys (ALH): Frontkameraet registrerer lyset og omgivelseslysstyrken til bilen foran eller møtende biler, systemet vil automatisk endre området som opplyses av fjernlys. Når den gjenkjenner et veiskilt, kontrollerer den automatisk belysningen mot skiltet og reduserer refleksjoner, og forbedrer dermed synligheten til skiltet.
ALH vil fungere når "ALH-indikatorlampen i måleren" lyser og kjøretøyet kjøres i hastigheter på omtrent 40 km/t og over. Når kjøretøyets hastighet senkes til under ca. 30 km/t, forblir frontlyktene i nærlys-posisjon.
Fjernlyset eller nærlyset bytter kanskje ikke automatisk under følgende forhold. Bytt fjernlys og nærlys manuelt.
- Når en bil foran eller møtende biler skjules av kontinuerlige svinger, midtdelere, skilt, trær langs gater etc.
- Når et annet kjøretøy krysser foran deg
- Når lyset ofte endres på grunn av skilt, veikanttrær osv.
- Når det er lyskilder som ligner på frontlys eller baklys rundt deg
- Når det er speil, skilt eller andre sterkt reflekterende gjenstander foran deg
- Når kameraet fastslår at kjøretøyet er ugjenkjennelig på grunn av flere lyskilder, sterkt lys osv.
■ Blindsonevarslingssystemet [BSW] er ikke en erstatning for riktig kjøreprosedyre og er ikke utformet for å hindre kontakt med kjøretøy eller gjenstander. Når du kjører, bruk alltid side- og bakspeilene og snu alltid hodet og se i den retningen du vil bevege deg for å sikre at det er trygt å skifte fil. Stol aldri utelukkende på systemet. Det er en begrensning på deteksjonsevnen til radaren. Ved bruk ved enkelte vei-, kjørefeltmerkings- eller værforhold kan det hende at systemene ikke fungerer ordentlig. Stol alltid på deg selv for å unngå ulykker.
■ Nødstoppsignalsystemet [ESS] vil blinke bremselysene og det høymonterte bremselyset for å forhindre påkjørsel bakfra når en plutselig oppbremsing oppdages.
ESS opererer under følgende forhold:
- Når kjøretøyets hastighet er over 50 km/t
- Når systemet oppdager en plutselig bremsing mens fotbremsen er på
ESS vil ikke fungere under følgende forhold:
- Når varselblinklyset er på
- Når systemet ikke oppdager en plutselig bremsing
■ Emergency Lane Assist [ELA]-systemet vil ikke styre kjøretøyet eller forhindre tap av kontroll. Det er førerens ansvar å være på vakt, kjøre trygt, holde kjøretøyet i kjørefeltet og ha kontroll over kjøretøyet til enhver tid.
ELA-systemet er ment å fungere på alle veier med veldefinert kjørefeltsmerking/veimerking eller veikanter, men det kan være at den ikke oppdager veikanten eller kjørefeltsmarkeringene under visse vei-, vær- eller kjøreforhold.
Det er en begrensning på deteksjonsevnen til radarer og kamera. Ikke alle bevegelige objekter eller kjøretøy vil bli oppdaget. Stol alltid på deg selv for å unngå ulykker.
■ Varsel for kryssende trafikk bak [RCTA] er ikke en erstatning for riktige kjøreprosedyrer og er ikke laget for å forhindre kontakt med kjøretøy eller gjenstander. Når du rygger ut av en parkeringsplass, bruk alltid side- og bakspeilene og snu deg og se i den retningen kjøretøyet vil bevege seg. Stol aldri utelukkende på RCTA-systemet.
■ Deteksjons- og kontrollfunksjonene til Adaptive cruisekontroll [ACC] er kun supplerende. ACC er kanskje ikke aktivert i enkelte situasjoner. Dette systemet oppdager kanskje ikke den faktiske situasjonen riktig avhengig av typen kjøretøy foran og dets forhold, værforholdene og veiforholdene. I tillegg kan det hende at systemet ikke er i stand til å bremse tilstrekkelig hvis kjøretøyet foran plutselig bruker bremsene eller et annet kjøretøy skjærer seg inn i veien, slik at kjøretøyet nærmer seg det fremre kjøretøyet.
■ Varslingssystemet for fartsgrense er kun ment å være en støttefunksjon for å gi føreren informasjon. Det er ikke en erstatning for førerens oppmerksomhet på trafikkforhold eller ansvar for å kjøre sikkert. Den kan ikke forhindre ulykker på grunn av uforsiktighet. Det er førerens ansvar å være på vakt og kjøre trygt til enhver tid.
Eventuelle indikasjoner og varsler fra varslingssystemet for fartsgrense vil ikke overstyre den faktiske fartsgrensen som gjelder i en bestemt situasjon. Det er førerens ansvar å overholde fartsgrensene til enhver tid.
■ Oppmerksomhetsvarsel for fører [DAA]-systemet er kun et varsel for å informere sjåføren om mulig mangel på føreroppmerksomhet eller døsighet. Den vil ikke styre kjøretøyet eller forhindre tap av kontroll. DAA-systemet oppdager ikke og gir et varsel om førerens manglende oppmerksomhet eller tretthet i enhver situasjon. Det er sjåførens ansvar å være på vakt, kjøre trygt, holde kjøretøyet i kjørefeltet, ha kontroll over kjøretøyet til enhver tid, unngå å kjøre når du er sliten, og unngå distraksjoner (tekstmeldinger osv.).
■ Førerovervåkingssystemet [DMS] er kun en advarsel for å informere sjåføren om mulig mangel på føreroppmerksomhet eller døsighet. Den vil ikke styre kjøretøyet eller forhindre tap av kontroll. DMS oppdager ikke og gir et varsel om førerens manglende oppmerksomhet eller tretthet i enhver situasjon. Det er sjåførens ansvar å være på vakt, kjøre trygt, holde kjøretøyet i kjørefeltet, ha kontroll over kjøretøyet til enhver tid, unngå å kjøre når du er sliten, og unngå distraksjoner (tekstmeldinger osv.).
■ Kontrollfunksjonene til Tilhengerstabilitetsassistenten [TSA] er kun ment som et tillegg. Kjør trygt og stol aldri kun på disse funksjonene mens du kjører.
På grunn av glatt veidekke, kraftig sidevind, upassende vekt og plassering av bagasjen, og/eller kjøring i høy hastighet, kan det hende at TSA-systemet ikke klarer å sikre stabilitet.
■ Frontkameraet registrerer lysene og omgivelseslysstyrken til bilen foran eller møtende biler, systemet vil automatisk endre området som opplyses av fjernlys.
AHB vil fungere når "AHB-indikatorlampen i måleren" lyser og kjøretøyet kjøres i hastigheter på omtrent 40 km/t og over. Når kjøretøyets hastighet senkes til under ca. 30km/t, forblir frontlyktene i nærlys-posisjon.
Fjernlyset eller nærlyset veksler kanskje ikke automatisk under følgende forhold. Bytt fjernlys og nærlys manuelt.
- Når en bil foran eller møtende biler skjules av kontinuerlige svinger, midtdelere, skilt, trær langs gaten etc.
- Når et annet kjøretøy krysser foran deg
- Når lysstyrken ofte endres på grunn av skilt, veikanttrær osv.
- Når det er lyskilder som ligner på frontlys eller baklys rundt deg
- Når det er speil, skilt eller andre sterkt reflekterende gjenstander foran deg
- Når kameraet fastslår at kjøretøyet er ugjenkjennelig på grunn av flere lyskilder, sterkt lys osv.